keskiviikko 23. maaliskuuta 2011

Fashion Tuesday

Kävimme aamulla kuuntelemassa mielenkiintoista Nordic Look/ Starting a brand-seminaaria. Seminaarissa oli eri luennoitsijoita, mainittakoon muutama, Design Forum Finland:n myymäläpäällikkö Kati Kujanen, sekä Lustwear:n suunnittelija Hammi Mettinen. Pidin erityisesti Mettisen luennosta, jossa hän kertoi brändin perustamisesta ja sen esille tuomisesta. Hän kertoi myös alan haasteista, ja kuinka asiat voivat mennä pieleen, myöskin itsestään riippumattomista syistä.



Hammisen luento, suunnittelijan näkökulmasta, vahvisti ajatuksiani, ettei vaatteiden suunnittelu ole YHTÄÄN mun juttu. Ensinnäkään en koe olevani kovin hyvä siinä. Toiseksi en varmaan kykenisi tuottamaan kokonaista mallistoa tarpeeksi kiinnostavana kaupallisena kokonaisuutena. Mutta ei hätää!!! Toisin, kuin vestonomiopiskelijoista yleensä luullaan, teemme muutakin kuin suunnittelemme vaatteita. Meistähän ei edes tule vaatesuunnittelijoita. Voimme toimia mallimestarina, mallistosuunnittelun assistenttina, tuotantosihteerinä tai ostotoiminnassa. Viimeisin kiinnostaa minua eniten.

Seminaarin jälkeen eksyimme Nian kanssa vaatekaupoille. Nia osti farkkushortsit Provinssiin (kyllä, provinssivaatteiden hankinta on aloitettava ajoissa), ja mä jouduin kovan painostuksen alla ostamaan alla olevan tunikan. Painostus meni tyyliin näin:
Riitta: Mä oon sovittanut tätä joskus. Mä tykkään kun siinä on selkä avoin.
Nia: Se on kiva.
Riitta: Ok..Mä ostan tän.




Edestä. Tunika Monki


                                                                         


No ei tarvii ainakaan miettii mihin niitä rahoja laittaisi (kuten ruokaan loppukuusta).

Suunnittelusta puheen ollen... Olen koko tämän illan vääntänyt miesten pukumalliston esityskuvia Illustratorilla. Ja huonosti on mennyt... Saan edelleen aikaiseksi vain hassuja tikku-ukkoja. Tässä mun taidonnäyte...Kehitettävää siis on.





2 kommenttia:

Nia kirjoitti...

Unohdit mainita, että tunikassa on plussaa myös "hyvä polyesteri" :)

Ja aikas ihana toi sun pukumies, tykkään varsinkin puhekuplasta :D

Anonyymi kirjoitti...

Sä voit Nia kertoa enemmän siitä hyvä polyester vs. paha polyester.